گفتوگو با سیامک صفری | تفاوت ساخت مستند در ایران و جهان/ مستندهایی که باید در سینما دید
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۱۱۳۵۲
برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر برای فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» گفت: همیشه مستند را جذابتر از سریال و فیلمهای دیگر میدانم چرا که موضوعیت مستند، متمرکز است و بر پایه پژوهش و تحقیق ساخته شده است. ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸ فرهنگی رادیو و تلویزیون نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، سیامک صفری را با بازی در نقشهای ماندگاری در سینما و تلویزیون به یاد داریم؛ «زهرمار» به کارگردانی سیدجواد رضویان با نقش آفرینی او روی پرده سینما است و مجموعههای «آنام» «آب پریا» و «دندون طلا» برخی از کارهای تلویزیونی شاخص این هنرمند است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این هنرمند در سالهای دور با بازی در نقش سهراب سپهری در مستند داستانی «اتاق آبی» به کارگردانی محمد حسین آریان، علاقه خود به حوزه مستند را نشان داد.
سیامک صفری، کارگردان و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون درباره این علاقه به خبرنگار تسنیم گفت: همیشه مستند را جذابتر از سریال و فیلمهای دیگر میدانم چرا که موضوعیت مستند، متمرکز است و بر پایه پژوهش و تحقیق ساخته شده است؛ مثلا وقتی در مستند «ایران زمین» آیینها، نوع زندگی، روابط اجتماعی، آداب و رسوم، طبیعت و روابط انسان با آن به تصویر کشیده میشود، برایم بسیار جذاب و تماشایی است.
این هنرمند که در نقشهای خاص متعددی در سینما و تلویزیون خوش درخشیده است، اظهار کرد: با اینکه خود من بازیگر سریال و فیلم بودهام اما پرداختن مستندها به موضوعاتی نظیر محیطزیست، تنوع گیاهی و حیوانی، بافت روستایی، مشاغل و هنرهای دستی که در حال کمرنگ شدن است و یا استادکارهایی که سالها با دستان توانمند خود هنرنمایی کردهاند، برایم بسیار جالبتر از بیشتر سریالها و یا فیلمها است.
کارگردان و بازیگر نمایش «بام طهران» اضافه کرد: وقتی مستندی را میبینم، با درد کسی یا جامعهای آشنا میشوم؛ گاه از دیدن برخی تصاویر نگران میشوم و ساعتها به فکر میروم که همین برانگیختگی درونی، اهمیت مستند را برای من بیشتر از یک سریال یا فیلمی میکند که قصه ضعیفی دارد و یا به فیلمنامه آن درست پرداخته نشده است.
سیامک صفری با اشاره به تلاش و عملکرد مثبت شبکه مستند برای پخش فیلمهای جشنواره مستند تلویزیونی، افزود: این جشنواره اتفاق مهمی است و پخش این مستندها از تلویزیون، مطمئنا آگاهی مردم را بالا میبرد؛ از آنجا که مستند در صدد بیان حقیقت است، در نتیجه روی بیننده تاثیرگذار و معمولا مستقیمگویی، راحتگویی و کشف واقعیتها برای مخاطب عام جذاب است.
وی با اشاره به سطح مستندهای ایرانی نسبت به مستندهای جهانی، عنوان کرد: مستند در ایران محدود است و کمتر به آن توجه میشود؛ در ایران یک نفر به تنهایی همت میکند و با چند نفر دیگر به جایی مثل کویر میرود تا در آنجا مستند بسازد؛ اما درمستندهای خارجی یک تیم با کلی تجهیزات و امکانات ماهها و سالها به دنبال سوژه خاصی میروند؛ برای مثال، مدتی قبل یک مستند خارجی با نام «چشم سوم» از تلویزیون پخش میشد که برای ساخت آن وقت و تکنولوژی بسیاری را به خدمت گرفته بودند؛ در این مستند چند قسمتی، دنیای پیرامون یک حیوان جنگلی از زاویه دید و چشم آن حیوان به تصویر کشیده شده بود که به نظرم این نوع تصویربرداری، بسیار متفاوت و حیرتانگیز بود.
وی در پاسخ به این سوال که از بین قابِ سینما یا تلویزیون کدامیک برای پخش مستند مناسبتر است، عنوان کرد: بسته به نوع ساخت و موضوعیت خاص، یک مستند میتواند هم در تلویزیون و هم در سینما به نمایش درآید؛ وقتی یک مستندی راجع به آفریقا ساخته میشود و تصاویر با بهترین کیفیت، از جغرافیا و آب هوا گرفته تا کارگرانِ معادن طلا را به قدری زیبا و خوش ساخت برایمان جلوهگر میسازد که گویی خودمان به آفریقا سفر کردهایم، در آن صورت میطلبد که این تصاویر را در قاب بزرگتر از تلویزیون و در سینما ببینیم، چرا که دیدن آن همه زیبایی و تصاویر حیرتانگیز در مدیوم سینما جذابیت چند برابری دارد و حتی میتوان برای چنین مستندهایی سانسهایی برای اکران عمومی در سینما در نظر گرفت.
بازیگر سریال تاریخی «مختارنامه» و برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر برای فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» اضافه کرد: البته تلویزیون هم محاسنی دارد و از آن جا که در دسترستر است و تماشای مستندها در آن نیاز به زمانبندی و آمادگی خاصی ندارد، برای مخاطب عام میتواند مناسبتر باشد و خود من هم معمولا مستندهای تلویزیون را راحتتر دنبال میکنم و نیاز دیدن تصاویر مستند، تا اندازه زیادی از این قاب برایم راضیکننده است.
جشنواره مستند سیما از 15 تیر با پخش مستندهای پذیرفته شده در بخش مسابقه کار خود را در شبکه مستند آغاز کرده و با پایان پخش این آثار، مراسم اختتامیه جشنواره مستند در مهرماه برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/
R1539/P/S4,34,1430/CT3 واژه های کاربردی مرتبط سینمای مستند شبکه مستند مستند ایرانمنبع: تسنیم
کلیدواژه: سینمای مستند شبکه مستند مستند ایران سینمای مستند شبکه مستند مستند ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۱۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هیئت انتخاب رویداد استارتآپی فیلمنامهنویسی مشخص شدند
اعضای هیئت انتخاب نخستین رویداد استارتآپی فیلمنامه نویسی با حکم محمدحسین ایمانی خوشخو منصوب شدند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، پوران درخشنده، مهدی سجادهچی، محمود اربابی، رضا حیدرنژاد، مهدی احمدی، هومان فاضل، علی مؤذنی، مصطفی رستگاری، محمدباقر قهرمانی و حجتالاسلام حسین رحیمزاده 10 نفر عضو هیئت انتخاب این رویداد استارت آپیاند که قرار است آثار منتخب آن را تعیین کنند.
در معرفی فعالیتهای هنری این افراد چنین آمده است:
پوران درخشنده:
فیلمساز، نویسنده، تهیه کننده و کارگردان ایرانی متولد کرمانشاه است که از سال 1365 فعالیت خود را آغاز نمود و در دانشگاه صداوسیما با گرایش کارگردانی تحصیل کرد. از نمونه آثار او میتوان به پرنده کوچک خوشبختی، زیر سقف دودی، بچههای ابدی و شمعی در باد اشاره کرد.
مهدی سجادهچی:
فیلمنامهنویسِ سینما و تلویزیون، متولد تهران در سال 1340 است. وی کار فیلمنامهنویسی در سینما را از سال 1368 با «پاتال و آرزوهای کوچک» با همکاری «مسعود کرامتی» آغاز کرد و در ادامه فیلمنامه آثار دیگری همچون سوفی و دیوانه، روز سوم، قاعده بازی و هفت سنگ را نیز نوشت. سجادهچی در حال حاضر رئیس کانون فیلمنامهنویسان سینمای ایران است.
مصوبات شورای هنر از زبان ایمانیخوشخو/سند سینما زودتر میرسدمحمود اربابی:
مدرس دانشگاه و نویسنده سینما و تلویزیون است. از مهمترین آثار او فیلم زندگی با چشمان بسته و فیلم حکایت عاشقی است.
رضا حیدرنژاد:
متولد تبریز در سال 1333 است و فعالیتهای سینمایی خود را از سال 1352 آغاز کرد. او فارغالتحصیل سینما از مجتمع دانشگاهی هنر و همچنین مدرس کارگردانی و فیلمنامهنویسی است. نویسندگی فیلم سینمایی روی خط مرگ برعهده او بوده است.
مهدی احمدی:
متولد آذر 1345 در تهران، سینما و تلویزیون است. او فارغالتحصیل رشته گرافیک از دانشگاه هنر است. نقاشی را از سال 1363 شروع کرد و تاکنون در بیشتر از سی نمایشگاه نقاشی شرکت داشتهاست.
هومان فاضل:
فارغ التحصیل رشته تئاتر و نویسنده و کارگردان مجموعههای رنگین کمان، حرف آخر، ماجراهای قلقلی، ذره بین، جنگ کتاب و نویسنده فیلمنامه مجموعه «نامههای بالدار» است. یکی از مهمترین کارهای او فعالیت در سریال آسمان من به کارگردانی محمدرضا آهنج و همکاری در کنار بازیگرانی نظیر سودابه بیضایی، الهام چرخنده، ویدا جوان و حمیدرضا عطایی است.
علی موذنی:
وی متولد تهران سال 1337 است. لیسانس ادبیات نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دارد و از جمله نویسندگانی است که کار نوشتن را به شکل حرفهای دنبال میکند. وی در عرصه داستان کوتاه، رمان، داستان بلند، نمایشنامه و فیلمنامه قلم میزند. در حوزه فیلمسازی نیز شش تلهفیلم برای تلویزیون ساخته است.
مصطفی رستگاری:
متولد 1357 تهران و دارای دکترای فلسفه هنر است. از جمله آثار او میتوان به نویسندگی فیلم سینمایی "چهل سالگی"، "لطفاً بدون گناه"، "به یاد بیاور" و آثار ویدئویی"ما هنوز زندهایم"، "بلند گریه کن"، "تنها خودت ماندهای"، "بالا بلند" و سریال "به دنیا بگویید بایستد" و "لیلی کجاست" اشاره کرد.
محمدباقر قهرمانی:
او متولد تهران و کارشناسی فیلمنامه نویسی رادیو تلویزیونی، کارشناسی ارشد رادیو و تلویزیون و دکترای تئاتر و فیلم است.
عضویت در گروه واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، شورای سیاستگذاری مرکز تئاتر مولوی، کمیته بررسی رشته تئاتر کودک و نوجوان، معاون روابط بین الملل دانشگاه تهران و سرپرست دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی از جمله سوابق علمی و اجرایی او است.
حسین رحیمزاده:
تحصیل در حوزه علمیه قم، مدرس علوم قرآنی و نهجالبلاغه، دارای سابقه مدیریت و مشاوره و کارشناسی گروههای برنامه ساز تلویزیونی و فیلم و سریال در صداوسیما و عضویت در شورای پروانه ساخت و نمایش سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله سوابق حجتالاسلام حسین رحیمزاده است.
گفتنی است رویداد استارتآپی فیلمنامهنویسی با هدف کمک به ارتقای کمیو کیفی فیلمنامهنویسی، شناسایی و معرفی ایدههای خلاقانه در فیلمنامهنویسی، معرفی استعدادهای فیلمنامه نویسی در سطح کشور و زمینه سازی برای حضور و تبادل دانش و تجربه نیروهای خلاق و مستعد کشور خرداد ماه سال جاری در تهران و توسط پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار میشود.
انتهای پیام/