«لامبورگینی»؛ کشکولی از شعارهای عقیم
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۶۰۶۵۴
رویداد۲۴- روحالله سپندارند: نمایش «لامبورگینی» به کارگردانی و نویسندگی سیامک صفری حالا آخرین اجراهای خودش را روی صحنه میبرد. نمایشی که با استقبال خوبی مواجه شد و تماشاچیان زیادی را به پردیس تئاتر شهرزاد کشاند تا جایی که اجرای آن بعد از برنامهریزی اولیه به مدت 10 شب دیگر تمدید شد.
شاید در نگاه اول، اینطور به نظر برسد که در روزهای کمفروغ تئاتر کشور، پر شدن سالن و به وجد آمدن تماشاچیان و تشویق طولانی پس از اجرا، نشان از موفقیت یک نمایش داشته باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هدف این نوشتار بیش از آنکه بررسی و نقد سویههای تکنیکی این نمایش باشد، بازخوانی جنبههای محتوایی آن و به تبع، شاخصهای هنری-اجتماعی این نمایش خواهد بود تا از رهگذر آن بتوان موفقیت نمایش را بر محک قضاوت زد.
داستان «لامبورگینی»، روایت یک شب از زندگی دو گورخواب (با بازی سیامک صفری و اشکان خطیبی) در یک گورستان است که تا پاسی از شب با هم صحبت میکنند و از دغدغهها و مشکلاتشان میگویند. دیالوگها به گونهای نوشته شده است تا به طور مستقیم و غیرمستقیم دست روی معضلات جامعه بگذارد و از دل آن، تلنگری را به مخاطب وارد کند. در دایره گسترده این معضلات، فقر، اعتیاد، بیکاری، بیخانمانی، روسپیگری و بسیاری دیگر از معضلات جامعه گنجانده شده است. ماجرای گورخوابهایی که چند روزی به سوژه اول رسانهها تبدیل شده بود، روایت فاجعه پلاسکو و چند فاجعه دیگر در دل روایت «لامبورگینی» جای گرفته است. تمام این معضلات یک به یک در قالب دیالوگها به زبان آورده میشود و موسیقی رپ هم چاشنی آن میشود تا سویه اعتراضی و اجتماعی آن بیش از پیش پر رنگ شده باشد. البته کارگردان از روایتهای سورئال و حتی حرکت از رئالیسم ساده به سمت رئالیسم جادویی، بهره میگیرد تا از تئاتر مستند فاصله گرفته باشد و مدعی شود فرم مناسب را دنبال کرده است.
تمام این موارد در کنار هم قرار گرفته است تا این تئاتر خودش را در قالب هنر متعهد و اجتماعی به مخاطب ارائه دهد؛ بیدلیل هم نبود که سیامک صفری در نشست خبری «لامبورگینی» گفته بود «تئاتر پدیدهای است که باید مسائل و مشکلات را نشان دهد و اگر چنین چیزی را در بطن خود نداشته باشد ضعف آن است. این نمایش را از جنس پدیدههای اطراف جامعه نوشتم.»
با همین رویکرد سیامک صفری دست به بازنمایی ایدههای اجتماعی در تئاترش میزند؛ اما این بازنمایی ایدهها به نمایش در نمیآید بلکه فقط گفته میشود و تا بیش از هر چیز این سوال مطرح شود که پس تئاتر کجای این گفتنها قرار گرفته است؟
در حقیقت نمیتوان این نکته را فراموش کرد که ایدههای هر اثر هنری به تنهایی نمیتوانند ارزشمند شوند مگر آنکه کارکرد آنها در اثر هنری آنگونه باشد که در خدمت کل اثر قرار بگیرد. در واقع هنر متعهد نمیتواند بیتوجه به میانجیهای فرمی، راهی را برود که متفاوت از گزارههای غیرهنری با مضامین اجتماعی باشد.
«لامبورگینی» کشکولی از معضلات اجتماعی خام بود که بیآنکه میانجیهای زیباییشناختی متناسب با خود را پیدا کرده باشد، تنها کولاژی آغشته به شعارهای گلدرشت را به مخاطب عرضه کرد. اشاراتی از این دست که گوشی موبایل و فیلم گرفتن از فاجعه پلاسکو توسط مردم چه اندازه در وخیم شدن فاجعه نقش دارد و تقلیل دادن معضلات اجتماعی به کنشهای فردی تکتک اعضای جامعه، نه تنها بار تعهد هنر را زمین نمیگذارد بلکه در نازلترین نوع آن مدعی رسالت بیدار کردن جامعه میشود؛ چنین رویکردی هر چند در موسیقی رپ با توجه به اقتضائات آن شاید مرسوم باشد اما زمانی که از تئاتر صحبت میشود، بسیاری از میانجیهای فرمی پایشان به میان کشیده میشود که «لامبورگینی» بیبهره از آن بود. شعارهای اجتماعی این نمایش هم بیش از آنکه برسازنده و یا به زعم کارگردانش بیدارکننده جامعه باشد، شعارهایی انفعالی و عقیم از جنس فرافکنیهای عاملان اصلی معضلات اجتماعی است.
با این حال شاید نگارنده متهم به آن شود که تنها ظاهر این نمایش را دریافته و در عمق آن فرو نرفته است؛ در پاسخ شاید کافی باشد که جملهای از اسکار وایلد را دوباره بخوانیم: «تنها افراد سطحی از روی ظاهر قضاوت نمیکنند. راز جهان، جنبهی مرئی آن است نه جنبهی نامرئی آن»
منبع: رویداد24
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۶۰۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حضور فرهاد ناظرزادهکرمانی در اجرای نمایش «نظامِ ابن عربی»
به گزارش خبرآنلاین، نمایش «نظامِ ابن عربی» به نویسندگی محسن رهنما با کارگردانی یاسمین عباسی و تهیهکنندگی رضا عباسی از دوم اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹ در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است.
«نظامِ ابن عربی» در روزهای آغازین اجرای خود میزبان پروفسور فرهاد ناظرزادهکرمانی شد و این گروه نمایشی، اجرای خود را به این پژوهشگر و نویسنده تئاتر تقدیم کردند.
پروفسور فرهاد ناظرزادهکرمانی پس از تماشای این اثر نمایشی گفت: «این اثر را مونودرامی تکبازیگر دیدم که مسئله عشق ممنوع را به تصویر کشاند.»
عرفان رجایی بهعنوان بازیگر و سارا واحدی در جایگاه پرفورمر، در این اثر نمایشی حضور دارند.
در خلاصه این نمایش آمده است: «جوانی آبادانی و دانشجوی حکمت و فلسفه، سالهاست که از عشق پری، دختری اصفهانی سرگردان جادههاست. او تحت تاثیر عشق عارف حکیم محییالدین ابن عربی به دختر دانشمند ایرانی اصفهانی به نام نظام، تصمیم میگیرد در آخرین سفرش به اصفهان تمام نامهها و عکسهای عاشقانهاش با پری را در صحن مسجد جامع اصفهان بساط کند و روایتگر داستانی عاشقانه باشد، اما...»
ایلیا شیرازی (دستیار اول کارگردان)، نوید شایان مهر (دستیار دوم کارگردان)، امید محمدی (هماهنگی و برنامهریزی)، ابوالفضل فتحی (منشی صحنه)، علی حیدری (طراح صحنه)، مرتضی نجفی (طراح نور)، شقایق مهاجری (طراح لباس)، سارا میرزازاده اصل (طراح گریم)، مرتضی آکوچکیان (طراح گرافیک)، رضا خزاعی (آهنگساز)، یاسمین عباسی (تنظیمکننده)، علی حیدری (کاخن و آواز)، رها خلیلی (انتخاب قطعات فلامنکو و سولیست و گیتار)، اسماعیل رضوی (مدیر تولید)، حمیدرضا شیرازی (سرمایهگذار)، فراز مقدم (نورپرداز، ویدئومپ و ساخت تیزر)، فاطمه عرب، یزدان موسی خانی (عکس)، رسول سلیمیان، حجت جعفری و یعقوب احمدزاده (اجرای دکور)، نیلوفر حیدری (دستیار طراح صحنه)، حمیدرضا کوچکی و نیلوفر حیدری (مشاوران طراح صحنه) و علی کیهانی (مشاور رسانهای) دیگر عوامل این اثر نمایشی هستند.
علاقهمندان برای تهیه بلیت این اثر نمایشی که کاری از گروه تئاتر ناگهان است، میتوانند به سایت تیوال و گیشه تئاتر مراجعه کنند.
۲۲۰۵۷
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900999